fredag 28. november 2008

Hvordan lærer vi?

How people learn
er en ressursbok som mange bruker for å få innsikt i ulike aspekter om læring.
Les om hva som skiller noviser fra de som er eksperter på læring.

onsdag 26. november 2008

Læring som media-literacy

Etter å ha sett videoen hvor Michael Wesh demonstrerer hvordan blant annet Face-book og YouTube kan anvendes til læring, til å skape innsikt, nye forbindelser, finne relevante sammenhenger og utforske det ukjente, har læring fått en ny dimensjon for meg. Læring handler om å skape en plattform for deltakelse i et læringsfellesskap. Se videoen.

Assistant Professor i kulturell sosialantropologi Michael Wesch (Kansas State University) argumenterer med at lærere må lage nye plattformer der de unge kan bli deltakere, ikke passive mottakere, og der de selv kan lage nytt innhold, ikke bli servert ferdige "sannheter".

tirsdag 25. november 2008

Ny blogg fra KK-stiftelsen: 21st Century Teaching

Den svenske KK-stiftelsen er på offensiven. Nå har denne stiftelsen etablert sin tredje blogg: 21st Century Skills in Teaching.

De mest populære nettsteder i dag er Google, YouTube, Facebook og Wikipedia. Disse medier har blitt en viktig del av hverdagslivet for barn og unge. Å være lærer for ”the messenger generation” og "the mail generation” stiller nye krav til lærerutdanning og å være lærer.

mandag 24. november 2008

Pedagogikkens legitimitet

Jeg synes det er viktig at vi som underviser i pedagogikk i lærerutdanningene tar en diskusjon om pedagogikkens legitimitet. Så vidt jeg har forstått ble det hevdet på siste personalmøte at pedagogikk har et legitimitetsproblem.
Vi kan selvsagt ta avstand fra slike påstander, men jeg tror det er viktigere at vi diskuterer hva dette kan handle om...
I alle fall synes jeg en diskusjon innad i seksjonen er helt nødvendig dersom det skapes tvil om verdien av pedagogikk slik den praktiseres hos oss. En levende diskusjon om dette kan være tegn på en levende ped.seksjon

IKT satsing i pedagogikkseksjonen og i lærerutdanningen

Pedagogikkseksjonen (m/fl) ved HiØ deltar i et IKT-prosjekt gjennom Norgesuniversitetet for å styrke IKT i undervisningen i lærerutdanningen. Deltakere er Universitetet i Agder (UiA), Høgskolen i Oslo, Høgskolen i Vestfold og Høgskolen i Østfold. Andre lærerutdanninger vi samarbeider med legger klare premisser for IKT-arbeid i studieplaner (alle skal være med). HiVe stiller også krav til praksisskoler om at de f.eks skal ha smartboard. Lærerstudentene har fått opplæring på smartboard og kan dermed være en ressurs for praksislærerne. Praksisopplæringen blir dermed et gjensidig utbytte for begge parter.

UiA og HiØ inngår i en 2-mentorordning der vi gjensidig skal sparre hverandre på bruk av og utvikling av IKT i undervisningen. UiA kommer til oss for å lære mer om vår satsing på IKT i undervisning 27. - 28. januar - og samtidig være våre mentorer.

Lærerutdanningen ved HiØ satser nå på utnytte weblog som redskap i seksjonsarbeid og undervisning - sammen med andre IKT-medier (f.eks LMS). Et uutnyttet potensiale er Weblog i undervisning. Det kan kanskje noen satse på?

Se hvordan elevene i Aukland, New Zealand bruker weblog:
http://jesssciencefair.blogspot.com/
http://whoneedstoothpaste.blogspot.com/
http://australian-diary.blogspot.com/
http://jess-myvoice.blogspot.com/
http://www.mysciencefair.blogspot.com/
http://thediaryofannefrank.blogspot.com/
http://boyoverboardteamb.blogspot.com/

Se hvordan studentene (HiVe) ved studiet Elevens portefølje og arbeid med digitale medier for læring (15 stp) bruker Weblog:
http://steffenfilosoferer.blogspot.com/
http://monkrist.blogspot.com/
http://astridfossestol.blogspot.com/
http://kwbroesteblogg.blogspot.com/

Jeg skal forsøke å utnytte weblog i sammen med Blackboard på PPU. Noen flere som vil være med?

onsdag 19. november 2008

Webloggen i pedagogikk-seksjonen

På fredag skal jeg holde et innlegg på Norgesuniversitetet om hvilke muligheter blogging i pedagogikk-seksjonen kan gi. Nå har vi i pedagogikkseksjonen fått noen erfaringer med å blogge og kan begynne å diskutere hvordan en weblog kan brukes som et redskap for:

  • læring
  • kompetanseutvikling
  • kulturbygging
  • å utvikle en kunnskapsøkologi
En weblog er et hierarki av tekster, bilder, medidaobjekter og informasjon som er arrangert kronologisk og som kan vises på en HTML browser (nettleser). Websiden inneholder oppdatert tilgang til et emne- eller kunnskapsområde som kan deles interaktivt mellom deltakere i et fellesskap. En weblog kan betraktes som et praksisfellesskap som kommuniserer interaktivt med hverandre på en synkron og/eller asynkron måte med utgangspunkt i felles interesser.

Jeg har laget en power-point presentasjon som jeg deler med alle her.

tirsdag 18. november 2008

Norsk litteratur om pedagogisk bruk av internett?

Ser av Roalds innlegg at Literacy er tema for vårens NERA-konferanse (literacy i svært vid betydning!). Som dere vet er det undervisning i leseforståelse og lesestrategier i mer tradisjonell forstand jeg har vært mest opptatt av i avhandlingen min. Jeg har mindre greie på såkalte New literacies som undervisningstema. Men ser jo at det er her noen av de største utfordringene ligger for skolen. Derfor: Er det noen av dere som kjenner til litteratur om eller opplegg for bruk av internett i undervisningen? Dette etterspørres nå konkret av lærere på ungdomsskolen som jeg samarbeider med i kurssammenheng. Hvordan skal vi forberede elevene på mangfoldet av tekster slik de møter det på internett?
Jeg har skjønt at dette er en "bibel" innenfor feltet, men hva med norsk litteratur/norske prosjekter?

(PS: Betegnende at jeg forgjeves lette etter ordet internett i min rettskrivningsordbok hjemme fra slutten av 1980-tallet - det er jo ikke så lenge siden - for å finne ut om det skal være med en eller to t-er!)

onsdag 12. november 2008

"Ny som lærer"


I dag har vi hatt den siste studiesamlingen for mentorer i skoler og barnehager. Mentorene veileder nyutdanna lærere i skoler og barnehager og har nå gjennomført de første 10 stp. i studiet Veiledning og kommunikasjon.

Program for veiledning av nyutdannede er et program hvor lærerutdanningene tilbyr arbeidsgiver støtte i deres arbeid med oppfølging og veiledning av nyutdannede lærere i barnehage og skole. Programmet finansieres av Utdanningsdirektoratet, og har til hensikt å kvalitetsutvikle arbeidsgivers oppfølging av nyutdannede, øke veiledningskompetansen i kommunene og bedre lærerutdanninga. De nyutdannede får egne veiledere, og disse veilederne er ofte erfarne lærere som har eller får veiledningskompetanse. Veiledning foregår individuelt og/eller i gruppe.
Programmet "Ny som lærer" inngår i Norsk nettverk - veiledning av nyutdannede lærere.

mandag 10. november 2008

"The Modern Child and the Flexible Labour Market: Exploring early childhood education and care"

Norsk senter for barneforskning (NOSEB) arrangerer konferansen: 29-30. april 2009. frist for abstracts er 1. desember

Jeg planlegger å sende inn abstract, føler meg forpliktet til det fordi jeg er tatt opp på doktorgradsprogrammet der. Fint hvis flere drar (jfr. Rolfs kommentar til Roalds info).

Info om konferansen

søndag 9. november 2008

Deleuzekonferansen i Stavanger

...ble en gedigen nedtur. Det var en mannsdominert forsamling av innledere, som så ut til å ville konkurrere om hvem som hadde lest og forstått mest. Interessant nok, all den stund Deleuze var opptatt av å komme bort fra tradisjonen om å forstå en tekst, og ville dreie fokuset mot hvordan teksten virker.
I tillegg var innlederne ikke synlig opptatt av å kommunisere med oss som satt i salen; de leste raskt, lavt og monotont fra sine papirer.
Innholdsmessig var det eneste jeg sitter igjen med noen kommentarer om openness som alltid møter closure. Og om at total åpenhet dermed ikke er mulig eller ønskelig; micro fascism var et begrep som ble brukt. Jeg var glad jeg hadde med Liselotts avhandling å lese på reisen; den gjorde meg mye klokere!

Feminist research methods

4-6. februar arrangerer Stockholms universitet en konferanse om feministiske forskningsmetoder:
http://www.kvinfo.su.se/femmet09/index.htm

Mange interessante sesjoner, ser det ut til.
Fristen for å sende inn proposals er gått ut, men man kan melde seg på uten å presentere noe

Den 37. kongress for nordisk pedagogisk forskning

Nordic Educational Research Association (NERA) (Nordisk forening for pedagogisk forskning) arrangerer den 37. kongress for pedagogisk forskning i Trondheim (NTNU) i tiden 5. - 7. mars 2009. Fristen for innlevering av et kort abstract (ikke nødvendig for å delta) og for å få den billigste påmeldingskontigenten er 15. november. Les mer her

Kongressen samler ca 700-800 pedagoger. Der får en vite om det meste som skjer av pedagogisk forskning i hele norden. Mange høgskoler stiller med en gruppe av deltakere fra pedagogikkseksjonene for å bli bedre kjent med hverandre og for å bli kjent med forskere og pedagogiske nettverk i hele norden. Kongressen er både et faglig og sosialt møtested som mange enkeltmennesker og pedagogiske fagmiljøer prioriterer som et årlig must: Dette skal jeg ikke gå glipp av. Kongressen er noe mer enn bare en konferanse på tre dager. Den gir deg kontaktpersoner i hele norden og gir inngang til pedagogiske nettverk som kommuniserer sammen og har møtesteder utover den årlige kongressen. Håper flere fra seksjonen vil delta på denne kongressen. Meld fra til undertegnede.

fredag 7. november 2008

Å rose barn/unge gir ikke grobunn for opplevelse av selvverd

Når jeg leser tekster som er produsert av lærerstudenter, skriver de om betydningen av å gi ros til barn. Men å rose barn gir ikke grobunn for utvikling av en positiv selvoppfatning og et selvverd. Det er viktig å skille mellom selvtillit og selvverdi. Selvtillit handler om ferdigheter og det barn/unge gjør, mens selvverd handler om hvem vi er som personer. Barn/unge trenger å oppleve at de blir akseptert og anerkjent for hvem de er som personer. Det er viktig at lærerstudenter forstår denne forskjellen. Les mer

mandag 3. november 2008

Pedagogikkfaget

På nettsiden til Universitets- og høgskolerådet presenterer NRLU (Nasjonale råd for lærerutdanning) en samling med sentrale dokument. Jeg vil særlig vise til en kartleggingsstudie av de nordiske lærerutdanningene og pedagogikkfaget. Dette kan være nyttig i den nær forestående drøfting av ny lærerutdanning. Det kan også supplere diskusjonen om felles identitet i pedagogikkfaget (se innleggene til Ninni, Roald og Rolf) som såvidt er startet under innlegget om behovet for en felles blogg. Hva er pedagogikkens faglige grunnlag?

Pedagogies of hope

Jeg arbeider med en proposal som skal sendes til en konferanse med tema: "Pedagogies of hope" og lurer på om noen har noen assosiasjoner som kan hjelpe meg litt videre. Jeg vet om Freire, men er det noen som har noe annet som kan linkes til håp? (Jeg legger ut nettsiden for konferansen så snart den kommer opp, hvis noen er interessert).