
I dag har vi hatt den siste studiesamlingen for mentorer i skoler og barnehager. Mentorene veileder nyutdanna lærere i skoler og barnehager og har nå gjennomført de første 10 stp. i studiet Veiledning og kommunikasjon.
Program for veiledning av nyutdannede er et program hvor lærerutdanningene tilbyr arbeidsgiver støtte i deres arbeid med oppfølging og veiledning av nyutdannede lærere i barnehage og skole. Programmet finansieres av Utdanningsdirektoratet, og har til hensikt å kvalitetsutvikle arbeidsgivers oppfølging av nyutdannede, øke veiledningskompetansen i kommunene og bedre lærerutdanninga. De nyutdannede får egne veiledere, og disse veilederne er ofte erfarne lærere som har eller får veiledningskompetanse. Veiledning foregår individuelt og/eller i gruppe.
Programmet "Ny som lærer" inngår i Norsk nettverk - veiledning av nyutdannede lærere.
Programmet "Ny som lærer" inngår i Norsk nettverk - veiledning av nyutdannede lærere.
4 kommentarer:
Går det an å si noe enkelt om hva som er de mest "brennbare" spørsmålene for nyutdannete førskolelærere og lærere? Hva beskriver de som viktige utfordringer?
New Zealand har holdt på med dette i 20 år. Fersk forskning finner dere her
Virker som New Zealand har mye til felles med Norge, vi ser det i barnehagetenkningen også...
Det jeg oppfatter som det mest "brennbare" er utfordinger ved å være faglig leder for personalet. I det siste har jeg også begynt å tenke på at de står overfor utfordringer i forhold til foreldres krav og forventinger.
Legg inn en kommentar