mandag 15. desember 2008

New Millenium Learners

I skolen er det er et gap mellom de unges livsverden og skolens pedagogiske verden når det gjelder bruk av IKT. Barn og unges ferdigheter og kompetanse i bruk av digitale medier er ujevnt fordelt. Noen barn bruker digitale medier mindre enn andre. Mens for andre barn er det slik at den instrumentelle kompetansen hos barna utvikles mye raskere enn evnen til kritisk bruk - refleksjon, navigasjons- og søkestrategier, evne til å sortere store mengder informasjon fra nettet. Hensikten med IKT-bruk i skolen er at den skal gi læringsutbytte. Vi må derfor arbeide videre med å styrke kunnskapen om hvordan IKT gir nytte i klasserommet og på andre læringsarenaer. Her kan følgende prosjekt vise noen veier:

New Millennium Learners er et prosjekt som er startet opp ved OECDs Centre for Educational Research and Innovation (CERI). I prosjektet fokuserer man på barn og unge som er født fra ca. 1985. Disse er kjennetegnet ved at de- Bruker informasjon som gjerne er digital og ikke trykt.- Prioriterer bilder, lyd og bevegelse fremfor tekst.- Er komfortabel med multitasking.- Tilegner seg kunnskap gjennom å prosessere oppstykket, ikke-lineær informasjon.

New Millennium Learners er et forsøk på å dokumentere hvordan barn og unges oppvekst omgitt av digitale medier påvirker deres kognitive ferdigheter, sosiale verdier og livsstil samt hvordan det påvirker dem som lærende. Se lysbildeserie om New Millenium Learners av Øystein Johannessen og Morten Søby.

Ingen kommentarer: