tirsdag 2. desember 2008

Ledelse

Mellomleder’n
Endelig har "leder'n kommet på blogg. Nå før jul går vi inn i en stille tid - kanskje en tid for refleksjon. Jeg skal fundere over god ledelse i utdanning og spesifikt funksjonen som mellomleder ved LU, HiØ. En slik jobb er ikke helt enkel, bl.a. dreier det seg mye om å kommunisere med, se og forstå den enkelte medarbeider, men også å bygge et fellesskap, skape en lagfølelse. I høyere utdanning er det lite tradisjon på fellesskap og teamwork. Ofte er det mer fokus på den enkeltes meritterende, individuelle innsats, gjerne i form av FoU - arbeid. Et positivt trekk ved vår avdeling for LU er at vi har et hyggelig og åpent personale, med en fellesskapskultur i Palmehagen og i fagdebatikk - sammenheng. Vi har organisert ledelse ved LU til dekanen og med en mellomledergruppe på 3 studieledere for hvert sitt studieprogram, en leder for FoU og en leder for Eksternfinansiert virksomhet (PPU). Hver av disse mellomlederne har så i tillegg til å ha ansvar for de ulike studietilbudene og FoU - arbeidet, fått et personalansvar for bestemte personer i organisasjonen. Personalansvaret er knyttet til de personene som har hovedparten av sine stillinger knyttet til vedkommende leders studieportefølje. Hovedutfordringen for meg er å skape et dynamisk samarbeid med de andre lederne og samtidig bygge en teamkultur mellom lærerne innenfor programområdene jeg har ansvaret for.
Får jeg dette til? Tilbakemeldinger mottas med takk - også kritiske.

2 kommentarer:

Rolf K. Baltzersen sa...

Tenk om vi også kan klare å skape en digital teamkultur! Tenk om vi kunne få lærereutdannere til dele arbeidet sitt ikke bare med det "lokale" teamet, men med det "globale" teamet av lærerutdannere. Selv synes jeg Roald og Ninni i så måte er gode eksempeler på dette gjennom det de legger ut av materiale i bloggene sine.

ninni sa...

Så fint å være et godt eksempel! Foreløpig er det ikke så mange kommentarer jeg har fått på min medvirkningsblogg, men de få som har kommet gir meg lyst til å fortsette. Dette kan jo endre prosjektet mitt!