fredag 24. oktober 2008

Deleuze and Guattari in Early Childhood Education

Lørdag 18. oktober disputerte Liselott Olsson på Stockholms universitet med avhandlingen "Movement and experimentation in young children´s learning: Deleuze and Guattari in Early Childhood Education". Jeg har foreløpig bare lånt avhandlingen, og har lest nesten halve, men er klar til å anbefale den på det varmeste, for de som vil lese om "lines of flight", "transcendental empiricism" osv. Ifølge Liselott Olsson snakker Deleuze og Guattari om at vi blir "segmentert", men at segmentene er ustabile. Før posisjoneringer og segmenter finnes flows of beliefs and desire. "The flow of desire is untamable and never possible to predict, control or evaluate against predefined goals".

2 kommentarer:

Rolf K. Baltzersen sa...

Godt å se du er i gang med bloggen! Jeg la inn en hyperlenke på avhandlingen. Det er alltid lurt å gi leseren mulighet til å finne mer informasjon om temaet på en enkel måte :)

Rolf K. Baltzersen sa...

Jeg kunne godt tenkt meg at du skrev inn noen etiketter til blogginnlegget ditt. Det vil si nøkkelord som oppsummerer innlegget, for eksempel bokpresentasjon, førskolepedagogikk, postmodernitet osv. Man kan kun bruke et ord som etikette. Vil du absolutt bruke to ord kan du for eksempel skrive franske-filosofer med bindestrek.