”Glædens pedagogikk” er en ny dansk bok om hvordan lærere kan slippe løs arbeidsglede og la begeistring, anerkjennelse og optimisme prege hverdagen. Ofte betrakter vi livet i klasserommet som om det var rasjonelt. Læreren planlegger, fastsetter mål og treffer valg og evaluerer. Det handler om hva jeg som lærer skal gjøre i undervisningen. Men hverdagen til en lærer er preget av motsetninger, uforutsigbarhet, usikkerhet og dilemmaer. Da er det kanskje mer hensiktsmessig å skape bevissthet om: Hvem vil jeg være som lærer? Å være lærer handler om identitet(er). Det handler altså ikke om en yrkesrolle, men å posisjonere seg som en autentisk person, ta i bruk sine indre emosjonelle ressurser, skape begeistring, nærvær, håp, drømmer og en anerkjennende væremåte.
Gode lærere vekker begeistring og får frem det beste i elever. Den kloke lærer viser et relasjonelt og emosjonelt lederskap. Lærere som utstråler optimisme og entusiasme skaper gode relasjoner til elevene. Slike lærere fungerer via emosjoner i måten de gjør noe. Når lærere påvirker følelser i positiv retning gir det resonans hos elever. En nøkkel til å praktisere en positiv pedagogikk i klasserommet er å bli bevisst hvordan læreren håndterer seg selv og sine relasjoner. Når lærere praktiserer gledens pedagogikk skapes felles glede. Felles glede signaliserer tillit, støtte og felles forståelse av verden. Å forstå de sosiale prosesser i samspillet i klasserommet gir en annen mulighet enn bare å anvende en rasjonell logikk. Det er ikke alltid at rasjonelle handlingsmåter er det eneste som er fornuftig i samspillet mellom lærer og elever. Å forstå livet ut fra autentisitet og en deltakende entusiasme i hverdagen kan bidra til å kultivere det som gjør at personen kan møte hver dag og motgang med styrke.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar