fredag 31. oktober 2008

Å danse tango i praktisk pedagogisk utdanning

I praktisk pedagogisk utdanning (deltidsstudiet) forsøker vi nå å øve oss i å bli flinkere til å danse tango med praksisskoler og praksislærerne. For å danse tango må det være to parter som skaper en felles rytme. I tangoen mellom høyskolen og praksisskoler skal vi forsøke å finne denne samklangen i "en felles tango". Tangoen vår kaller vi prosjekt Samklang.

Prosjektet Samklang i praktisk pedagogisk utdanning er et utviklingsprosjekt og handler om forholdet mellom teori og praksis. Spørsmålet om teori og praksis kan betraktes som et trepartsamarbeid, fordi det er tre parter som skal bidra til kvalifisering av lærerstudenten i lærerutdanningen. Trepartsamarbeidet består av et samarbeid mellom lærerutdanningens tre hovedområder: Fag-/yrkesdidaktikk, pedagogikk og praksisopplæring.

Utfordringen i lærerutdanningen er å forsterke og utvikle dette samarbeidet, som må anses som en hjørnestein i lærerutdanningen. Lærerutdanningen har lenge blitt kritisert for å overlate ansvaret for integrasjon og syntesedanning av disse tre områder til lærerstudentene selv. Derfor ønsker vi på praktisk pedagogisk utdanning å tilrettelegge et prosjekt som ivaretar samarbeidet i og om lærerutdanningen på en bedre måte.

Både praksislærere i skolen og lærere på høyskolen har en rekke forhold felles: Lærerens faglige og didaktiske overveielser og selvevaluering med hensyn til kommunikasjons- og samarbeidskompetanser. Dette er grunnlaget for begge parters undervisningskompetanse. Gjennom iakttakelser av hverandres praksis og fortolkninger i fellesskap gjennom samtaler om felles undervisningsplanlegging kan lærere og studenter få nye pedagogisk-didaktiske perspektiver og dermed nye handlingsmuligheter. Denne gjensidige avhengighet kan være et vilkår for utvikling av begge undervisningsvirkeligheter.

Ta gjerne kontakt for å høre mer om prosjektet vårt. Les hele prosjektskissen på denne adresse.

Ingen kommentarer: