torsdag 23. oktober 2008

Den nye allmennlærerutdanningen

I løpet av høsten 2008 skal Kunnskapsdepartementet legge frem en ny Stortingsmelding om allmennlærerutdanningen. På bakgrunn av dette arrangerte "Forskerforbundets forening for lærerutdanning" en konferanse om den nye lærerutdanningen i september. Selv om mange spørsmål om innhold og struktur ikke er avklart, foreligger det likevel noen signaler om hva vi kan forvente:

1. Skolen har behov for ulike typer lærere, med ulik fagkompetanse og fordypning, altså større differensiering enn i dag
2. Pedagogikk skal styrkes, og skal både være et profesjonsorientert og forskningsbasert fag
3. Rammen for praksisopplæringen skal utvides
4. Samarbeidet mellom fag, pedagogikk og praksisopplæringen skal vektlegges mer, slik at alle parter inngår i en forpliktende deltakelse i relasjon til hverandre for å utvikle studentene i et profesjonelt praksisfellesskap
5. Å utvikle seg til å bli lærer kan betraktes som et livslangt prosjekt, der grunnopplæringen skjer i lærerutdanningen og videre læring skjer i yrkesutøvelse. Det kan derfor være nødvendig å skille mellom hvilke kvalifikasjonskrav en lærerutdanningsinstitusjon skal i ivareta og hvordan selve sertifiseringen til yrket skal skje. Det kan innebære at sertifiseringen av lærere må finne sted etter at den enkelte lærer har praktisert i yrket med veiledning.

NB! Se lysbilder fra konferansen

2 kommentarer:

geir luthen sa...

jeg har ikke tid nå, men det er bra at Roald har tatt seg tid til å skrive nore om den nyye almennlærerutdanninga

Rolf K. Baltzersen sa...

Jeg tror det er kjempeviktig at det blir utviklet interessante karriereordninger for lærerne. På samme måte som vi høgskolelærere har muligheter til å få opprykk og høyere lønn. Etter min mening bør alle lærere i skolen få noe tid avsatt til FoU. Det ville også bidra til en kraftig heving av yrkesstatusen. Jeg tror faktisk dette er viktigere enn høyere lønn. Med den dårlige rekruttteringen til læreryrket er det viktig å tenke radikalt nytt nå.