tirsdag 18. november 2008

Norsk litteratur om pedagogisk bruk av internett?

Ser av Roalds innlegg at Literacy er tema for vårens NERA-konferanse (literacy i svært vid betydning!). Som dere vet er det undervisning i leseforståelse og lesestrategier i mer tradisjonell forstand jeg har vært mest opptatt av i avhandlingen min. Jeg har mindre greie på såkalte New literacies som undervisningstema. Men ser jo at det er her noen av de største utfordringene ligger for skolen. Derfor: Er det noen av dere som kjenner til litteratur om eller opplegg for bruk av internett i undervisningen? Dette etterspørres nå konkret av lærere på ungdomsskolen som jeg samarbeider med i kurssammenheng. Hvordan skal vi forberede elevene på mangfoldet av tekster slik de møter det på internett?
Jeg har skjønt at dette er en "bibel" innenfor feltet, men hva med norsk litteratur/norske prosjekter?

(PS: Betegnende at jeg forgjeves lette etter ordet internett i min rettskrivningsordbok hjemme fra slutten av 1980-tallet - det er jo ikke så lenge siden - for å finne ut om det skal være med en eller to t-er!)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hei Rune. "Bibelen" du refererer til virker interessant. Jeg vil gjerne vite mer om innholdet i den dersom du har lest den.

ninni sa...

Jeg blir uansett skeptisk når fagbøker blir omtalt som Bibel, selv om det står i anførselstegn

Rune Andreassen sa...

Jeg bruket betegnelsen "bibel" pga omfanget (1360 sider) og det store antallet medforfattere (60!), som alle forsker innenfor feltet literacy-technology. Bl.a. er det en norsk artikkel av Torill E. Mortensen, Høgskolen i Volda, om Weblog Literacy! Ellers har jeg ikke fått tid til å lese noe særlig ennå (disputas 12. des, med forberedelse av prøveforelesning!, så jeg må vel grave meg ned en 14-dagers tid nå.)

Når Ninni er skeptisk til å omtale boka som en bibel, regner meg med at det skyldes faren for å opphøye visse bøker/forfattere til autoriteter. Jeg deler bare delvis den skepsisen. Når en går inne i et avgrenset fagfelt, tror jeg det er viktig at man gjør seg kjent med de som forsker innenfor feltet(-og da er det ikke så dumt med såkalte Handbooks). Det er vel nødvendig for å kunne kommunisere innenfor feltet at man har en felles begreps- og kunnskapsbase?

ninni sa...

Min skepsis er når slike bibler blir til "hegemoniske diskursiviteter", hvis det går an å si det sånn. Har vel alltid vært opptatt av det som er litt på siden, selv om jeg ser verdien i å lese det autoritetene tenker også...Poenget mitt er bare at autoritetene ofte ikke utfordres nok, når de nå en gang har blitt autoriteter på sitt felt. Deleuze ville vel sagt at de utgjør segmentaries, men at alle segmentaries lekker, slik at det også kan komme fluktlinjer ut fra dem. Sånn sett ikke så galt med Bibler likevel, all den stund noe (v i ennå ikke vet hva er) skyter fart fra midten av dem og sprenger seg ut..?