onsdag 19. november 2008

Webloggen i pedagogikk-seksjonen

På fredag skal jeg holde et innlegg på Norgesuniversitetet om hvilke muligheter blogging i pedagogikk-seksjonen kan gi. Nå har vi i pedagogikkseksjonen fått noen erfaringer med å blogge og kan begynne å diskutere hvordan en weblog kan brukes som et redskap for:

  • læring
  • kompetanseutvikling
  • kulturbygging
  • å utvikle en kunnskapsøkologi
En weblog er et hierarki av tekster, bilder, medidaobjekter og informasjon som er arrangert kronologisk og som kan vises på en HTML browser (nettleser). Websiden inneholder oppdatert tilgang til et emne- eller kunnskapsområde som kan deles interaktivt mellom deltakere i et fellesskap. En weblog kan betraktes som et praksisfellesskap som kommuniserer interaktivt med hverandre på en synkron og/eller asynkron måte med utgangspunkt i felles interesser.

Jeg har laget en power-point presentasjon som jeg deler med alle her.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det skal bli interessant å se om dere får til aktive diskusjoner. Faren er jo at det blir en mengde enveisutsagn ut i mørket (slik føles det ihvertfall av og til å blogge...)

Rolf K. Baltzersen sa...

Ja, kom gjerne med faglige kommentarer! Morsomt å diskutere på tvers av institusjonsgrenser. Selv opplever jeg det som motiverende å følge med på statistikk over hvor mange som leser bloggen. Det kan være en trøst å vite at det faktisk finnes mange blogglesere der ute når du ikke får så mange kommentarer.

ninni sa...

Jeg synes bloggen er fin, men savner flere brukere. De fleste jeg utfrodrer sier de mangler tid. Det virker ikke som folk ser at de kan FÅ inspirasjon og hjelp på bloggen...
Jeg mener fremdeles at vi skal prøve å videreutvikle forskjelligheten innen ped.seksjonen og ikke strebe etter likhet. Spørsmålet er da: HVORDAN, så lenge så få er aktive på bloggen