fredag 7. november 2008

Å rose barn/unge gir ikke grobunn for opplevelse av selvverd

Når jeg leser tekster som er produsert av lærerstudenter, skriver de om betydningen av å gi ros til barn. Men å rose barn gir ikke grobunn for utvikling av en positiv selvoppfatning og et selvverd. Det er viktig å skille mellom selvtillit og selvverdi. Selvtillit handler om ferdigheter og det barn/unge gjør, mens selvverd handler om hvem vi er som personer. Barn/unge trenger å oppleve at de blir akseptert og anerkjent for hvem de er som personer. Det er viktig at lærerstudenter forstår denne forskjellen. Les mer

3 kommentarer:

ninni sa...

Berit Bae har også vært opptatt av dette, uten at hun beskriver evt. konsekvenser av ros i så bastante ordelag som ble gjort i denne linken. Bae definerer ros som eksempel på trange interaksjonsmønstre

Rolf K. Baltzersen sa...

Ros er et spennende tema, Roald! Jeg har lest artikkelen som du viser til. Jeg tror nok at jeg gir min ett år gamle sønn litt mye "dårlig" ros :) Hva med å rose voksne? Har det noe for seg?

ninni sa...

heldigvis er de fleste barn robuste, så de tåler nok litt ros!!!
Selv om Baes poeng er at det er viktigere å gi barnet rett til sin egen opplevelse (uansett om den samsvarer med våre voksne forventninger eller ikke) enn å rose det.