onsdag 12. november 2008

"Ny som lærer"


I dag har vi hatt den siste studiesamlingen for mentorer i skoler og barnehager. Mentorene veileder nyutdanna lærere i skoler og barnehager og har nå gjennomført de første 10 stp. i studiet Veiledning og kommunikasjon.

Program for veiledning av nyutdannede er et program hvor lærerutdanningene tilbyr arbeidsgiver støtte i deres arbeid med oppfølging og veiledning av nyutdannede lærere i barnehage og skole. Programmet finansieres av Utdanningsdirektoratet, og har til hensikt å kvalitetsutvikle arbeidsgivers oppfølging av nyutdannede, øke veiledningskompetansen i kommunene og bedre lærerutdanninga. De nyutdannede får egne veiledere, og disse veilederne er ofte erfarne lærere som har eller får veiledningskompetanse. Veiledning foregår individuelt og/eller i gruppe.
Programmet "Ny som lærer" inngår i Norsk nettverk - veiledning av nyutdannede lærere.

4 kommentarer:

ninni sa...

Går det an å si noe enkelt om hva som er de mest "brennbare" spørsmålene for nyutdannete førskolelærere og lærere? Hva beskriver de som viktige utfordringer?

Rolf K. Baltzersen sa...

New Zealand har holdt på med dette i 20 år. Fersk forskning finner dere her

ninni sa...

Virker som New Zealand har mye til felles med Norge, vi ser det i barnehagetenkningen også...

Ann Sofi Larsen sa...

Det jeg oppfatter som det mest "brennbare" er utfordinger ved å være faglig leder for personalet. I det siste har jeg også begynt å tenke på at de står overfor utfordringer i forhold til foreldres krav og forventinger.